Досвід роботи

Педагогічна проблема :

„Розвиток креативності учнів шляхом використання групової роботи на уроках образотворчого мистецтва та художньої культури.”

В останні роки педагогічний процес все більше спрямовується на формування людини як особистості, розвиток її здібностей, обдарувань, розкриття потенційних можливостей. Нові пріоритетні напрями в освіті (підготовка до активного життя, екологічні питання ос¬віти, демократизація навчання) спонукають шукати ефективні підходи до вирішення проблем, які виникають у наш час. Серед завдань освіти на перший план висувається розвиток індивіду¬ального самовираження і кри¬тичного мислення. Особистість повинна опанувати способи придбання знань і відповідних навичок, уміння логічно мис¬лити, перевіряти і засвоювати інформацію. Особисто я переконалася, що кожна дитина чимось талановита, тільки цей талант, родзинку треба знайти, розкрити її і продовжити розвивати. Спостерігаючи за роботою дітей, помічаю, як діти, захоплюючись роботою, ніби перероджуються. Щоб діти краще сприймали матеріал та повністю розкрили свій потенціал, на уроках використовую метод групової роботи. Групова робота - це такий спосіб організації навчальних занять, при яких ставляться певні завдання групі з 5-7 чоловік. Метод групової роботи передбачає творчу роботу учнів, формування колективізму, моральних, гуманних якостей особистості. Важливу роль у формуванні цих якостей відіграють особливості організації групової роботи; розподіл функцій і обов'язків між учасниками діяльності, обмін думками, взаємна вимогливість і допомога, взаємоконтроль і взаємооцінка. Групова навчальна діяльність виконує й організаційну функцію. Полягає вона в тому, що учні вчаться розподіляти обов'язки, вчаться спілкування один з одним, розв'язують конфлікти, що виникають у спільній діяльності. В груповій роботі дитина бере на себе функції вчителя і виконує дорослі види діяльності. Я використовую метод групової роботи на уроках образотворчого мистецтва, починаючи з п’ятого класу. Враховуючи вікові особливості, на уроках образотворчого мистецтва та художньої праці в молодших класах я використовую ігри при поясненні нового матеріалу. Поступово ігри частково замінюються на інші методи роботи – складання і розв’язування кросвордів та ребусів, тестування, рольові ігри тощо. Ця робота вимагає від дітей безперервно і глибоко вивчати художню спадщину свого народу, постійно виховувати в собі естетичні смаки, систематично знайомитись з композиціями кращих творів мистецтва і цілком і повністю вирішує питання естетичного виховання підростаючого покоління.Крім того залучаю дітей до роботи з компьютером. Впровадження комп'ютерних технологій у процес навчання різних навчальних дисциплін набув масового характеру. Комп'ютер став засобом підвищення продуктивності праці у всіх сферах діяльності людини. Проте, процес інформатизації майже не торкнувся образотворчого мистецтва. Це пов'язано із необхідністю формування за допомогою комп'ютера певних навичок. Тому, справедливо підкреслюючи можливості комп'ютера, акцент необхідно робити на тому, що машині відводиться роль засобу, а суб'єктом діяльності завжди залишається людина, комп'ютер виступає в ролі провідника ідей вчителя. Щоб реалізувати поставлені задачі при викладанні шкільного курсу образотворчого мистецтва, я , виходячи із змісту проблем, намагаюся створити систему прийомів та засобів покращення актуалізації теоретичних положень, закріплення вмінь та застосування отриманих навичок кожного. Для цього я розробила: 1. Опорні картки. • Малювання з натури; • Правила побудови композиції; Дані картки являють собою аркуш формату А4, де розташовано форматований текст з виділенням значимих понять та узагальнень, з графічними зображеннями опорних положень. Такий текст добре запам’ятовується учнями візуально. Величина тексту підібрана так, щоб він розміщувався тільки на одну сторінку. 2. Тестові завдання. Проводячи тестування, учитель, зазвичай, має за мету: перевірити відповідність знань, умінь та навичок учнів вимогам програми та виявити рівень отриманих навчальних досягнень учнів. Разом з тим тестування може допомогти у стимулюванні учнів до систематичного опрацювання навчального матеріалу. Поточне оцінювання може здійснюватися під час навчальної діяльності учнів на кожному уроці, що дає можливість учителю виявити процес і результати опановування новими знання, уміннями, навичками, з'ясувати труднощі. Відповідно до одержаних результатів учитель повинен вносити певні корективи до своєї діяльності. Це означає, що однією з основних функцій поточного оцінювання є забезпечення зворотного зв'язку в навчанні. 3. Кросворди. З метою закріплення теоретичних знань учнів, перевірки засвоєння учнями навчального матеріалу я використовую кросворди. Вони дають змогу внести дух суперництва та спонукають учнів до розумової діяльності. Кросворди розроблені за розділами : o Живопис; o Графіка; o Декоративно-прикладне мистецтво. 4. Створення системи реалізації та захисту групових учнівських навчальних проектів. Метод проектів—це освітня технологія, орієнтована на набуття учнями нових знань у тісному зв'язку з реальною життєвою практикою, формування в них специфічних умінь та навичок завдяки системній організації проблемно орієнтованого навчального пошуку. Одним із способів розкриття потенційних можливостей учнів є зацікавлення їх результатами своєї роботи та отримання ефекту результативності, корисності. Дозволити учням пережити радість власного відкриття при створенні проекту – важливий стимул до діяльності. Цей метод можна з успіхом використовувати в образотворчому мистецтві. Суть методу полягає в тому, що учень, отримавши завдання через вчительську презентацію, аналізує задачу, самостійно шукає шляхи його розв'язання, конструює виріб, складає аналіз можливостей та засобів виготовлення. Учні працюють над проектом на уроках образотворчого мистецтва та заняттях гуртка. Наприкінці проекту учні виготовляють визначений виріб або творчу роботу, після чого проводиться конкурс-виставка на кращий виготовлений виріб та захист проекту за допомогою комп’ютерних технологій. Навчальний процес відбувається за умови постійної, активної взаємодії всіх учнів; учитель і учень є рівноправними суб’єктами навчання. Інтерактивне навчання сприяє формуванню навичок та вмінь як предметних, так і загально навчальних; виробленню життєвих цінностей, створенню атмосфери співробітництва, взаємодії; розвитку комунікативних якостей. На своїх уроках практикую групову діяльність. А саме:  Групові проекти;  Довготривалі проекти;  Думаємо разом –відповідає один;  Поле чудес;  Брейн-ринг;  Робота в парах;  Мозковий штурм.